Hakuna Matata - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Doris Koolmees - WaarBenJij.nu Hakuna Matata - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Doris Koolmees - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata

Blijf op de hoogte en volg Doris

09 September 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Waaauw mensen. Ik zit hier nu twee en een halve week en er is al zoveel gebeurd! Prachtige dingen, heftige dingen, debiele dingen maar vooral veel leuke dingen. Ik zal beginnen met mijn stageplek. Dat is een van de heftige dingen.

Ik loop dus stage bij een dagbesteding (ja ik weet het, heb het al duizend keer verteld) voor verstandelijk/lichamelijk beperkte en psychiatrische kinderen tot en met achttien jaar. Daar heb ik mijn eigen kantoortje (ja ja!) waarin ik gesprekken ga voeren met ouders, op eigen aanvraag maar ook op de aanvraag van de ouders zelf en waarin ik 1 op 1 activiteiten ga doen met de kinderen. Daarnaast ga ik op huisbezoek, richt ik een support groep op voor de ouders, help ik mee in een van de klassen, doe ik de arts (ik ga beginnen met de gebouwen een leuk kleurtje te geven, grijs is niet echt motiverend) en cooking lessen van de volwassenen psychiatrie en geef ik presentaties aan de care workers over de stoornissen die aanwezig zijn. Ja ik weet het, ik zei dat ik één stage ging lopen, niet vijf, maar dit gaat lukken!
De plek zelf heeft ontzettend veel indruk op mij gemaakt. Wat viel mij op?

- Kinderen hier moeten meerdere diagnoses hebben voordat zij worden opgenomen. Veel waren aan het kwijlen, liepen nauwelijks of lagen alleen maar. Er waren er maar een paar die zelf konden eten en je kan ze geen moment uit het oog verliezen.
- Care workers wouden niet echt weten wat de kinderen hadden, omdat ze niet nog meer willen leren. De opleidingen hier zijn heel laag, vooral omdat de meeste care workers zwart zijn en dus geen opleiding mochten (is nu gelukkig wel anders) of konden doen.
- Toen we gingen schminken probeerde wij (de stagiaires) er iets leuks van te maken, we dachten aan een hele middag activiteit met leuke kleurtjes en glitters. Maar daar dachten de andere begeleiders anders over. Die pakte het hoofd vast, trokken deze naar achter en pleurde het hele hoofd vol. “They don’t mind!”
- De CEO was ontzettend blij dat ik kwam, alsof ik een godin was bijna. Ik zal een voorstelling schetsen: “Waaaaaahhhhh, you are hereeeee!!!! I am soo happyyyyyyy, you are going to make so many changes, ohh you are going to make everything clear and everyone happy, oooohhh i am so happyyyyyy. Thank you so much for being here!!!!!!”. Nee hoor, ik voel geen druk. Maar echt totáál. geen. druk.
- De omgeving was ongekleurd, grauw, lage huisjes met hekken ervoor. Vandaar mijn eerst arts les, wat waarschijnlijk een jaar activiteit wordt ;) .
- De begeleider van de fysiotherapeut studenten, die mij ook deels gaat begeleiden (want mijn eigen begeleider gaat over 2 weken weg, houdoe en bedankt), is super lief en enthousiast.
- De zorg is hier heeeel anders en zag nu al veel dingen die ik mis. Maar dit zullen jullie nog wel te horen krijgen in mijn volgende verhalen.
- Diagnoses kinderen kloppen vaak niet. Ik was muziek aan het maken (naja, muziek, muziek, niet overdrijven he) met een jongetje en ik merkte gelijk dat hij autisme had. Maar toen ik vervolgens zijn diagnose bekeek stond er enkel epilepsie. Daar moeten we nog even aan werken lieve mensen.
- Kwart van de ouders is verslaafd en bijna alle kinderen worden mishandeld, meestal verwaarloosd. Er was een meisje (die al bijna niet op haar voeten kon lopen) die twee weken geleden naar het ziekenhuis was gestuurd omdat de wondjes op haar voeten, gecreëerd door haar ouders, gingen infecteren. Afgelopen week hebben wij deze gecontroleerd en hetzelfde gaas zat er nog op. Dus de wondjes waren nu bijna zo erg geïnfecteerd dat zij nooit meer erop zou kunnen lopen.
- Mensen spreken vooral Afrikaans, dus dit moet ik ook gaan leren. Anders wordt het wel heel lastig communiceren (ja fijn he, die extra informatie).
- Mensen op straat praten wel met de begeleiders, maar puur omdat ze hen kennen, de kinderen schamen zij zich voor en willen zij niks mee te maken hebben – in een winkel werd er zelfs gratis snoep en chips gegeven (lees: gegooid) aan (naar) de kinderen zodat we weg zouden gaan.
- Diegene die nu de 1 op 1 gesprekken doet met de kinderen, wilt graag meer leren, maar weet op dit moment niet dat er meerdere soorten autisme bestaan.
- Ze wist ook niet dat het mogelijk is dat iemand zijn cognitieve leeftijd anders is dan zijn lichamelijke leeftijd.
- Ineens was er geen water meer bij Orion en vervolgens barstte er een pijp bij een ander gebouw. Goh, wat gek dat er dan geen water is.
- IK HEB ER HEEL VEEL ZIN IN!

Maar ik ben vorige week niet alleen maar naar stage geweest. Ik heb ook nog andere prachtige (ja hier komen de prachtige, debiele en leuke dingen) activiteiten gedaan. We zijn opnieuw gaan surfen (niet dat het deze keer al veel beter ging), nieuw huisgenootje leren kennen, wat een geweldig kind is – kennen jullie Sid van Ice Age? Los van dat zij stukken knapper is, is dat is mijn nieuwe bijnaam voor haar (mocht dit niet duidelijk zijn dan hoor ik het wel), nog meer clubs en leuke eet tentjes leren kennen in de stad, geweldige avonden gehad met de andere studenten hier en vooral: we zijn naar Cape Point gegaan!!

Cape Point is ongeveer 1,5 uur rijden vanaf hier, maar onderweg zijn er nog meer prachtige uitzichten. Je rijdt langs het water tussen de bergen en je weet gewoon niet waar je moet kijken. Blauw water, witte stranden, grote golven en groene bergen. Onderweg gestopt om ergens wat te eten en op de terugweg gestopt om de pinguïns te zien. Pinguïns ? Ja pinguïns! God wat een vervelend woord om te typen zeg. Maar goed, pinguïns (arg), die zitten hier op het strand. Niet overal natuurlijk, maar op sommige plekken. Of ze hier perongeluk zijn gekomen met een vrachtschip of dat ze op Antarctica stonden en dachten: “Goh, toch best wel koud hier, laten we naar Zuid-Afrika gaan” en met hun knapzakje zijn gaan zwemmen, Joost mag het weten (hoewel Joost he

  • 09 September 2015 - 22:44

    Alda:

    Hallo schaap met de vijf poten,
    Wat weer een heerlijk leuk verslag om te lezen.
    Pittige stage voor een pittige meid.
    Geweldig dat je daar bent en zo veel meemaakt, doet en ziet.
    liefs,
    mama

  • 11 September 2015 - 19:06

    Jacqueline:

    Hoi Doris

    Ik heb weer genoten van je verslag. Ik ben al 600 euro aan het sparen. Ben gestart met een krantenwijk. Ik zal oma weer op de hoogte brengen. Groetjes, Jacqueline

  • 12 September 2015 - 12:45

    Renske :

    Hey dodo,

    Leuk om te lezen hoe het is, jeetje wat n binnenkomer...
    Laat maar over je heen komen, maar geef ook aan als ze onreeele verwachtingen hebben, eerst maar ff aankijken hoe het gaat en wat je allemaal tegenkomt;)
    en surfen dude! en heb je de tafelberg al beklommen? of gelopen?
    yolo veel kusjes!

  • 13 September 2015 - 12:02

    Stans:

    Lieve Doris

    Jeetje al weer 2,5 week daar, en al zoveel beleefd! En wat komt er allemaal nog?
    Wil er alles over horen, heerlijk.

    Er is veel te doen zo te horen, het was toch een stage?
    Je gaat vast je weg vinden in al het gebeuren!

    Veel succes,

    Liefs, stans



  • 13 September 2015 - 20:53

    Theclakoolmees:

    hoi Doris, hele belevenis weer. en een spannend verhaal hoor, maar als jij het maar interessant vindt. dit weekeind was Casper bij mij, klusje doen. heel gezellig.
    Het is nu hier kermis voor de liefhebbers.
    Doris alle goeds , en tot volgende keer,
    groeten OMA,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Neem me asseblief na Kaapstad

Stagelopen in Kaapstad

Recente Reisverslagen:

23 September 2016

Ek is Afrikaans

19 Juli 2016

New adventure

04 Juli 2016

Afrika burnt

12 April 2016

Real life, real topic.

08 Maart 2016

Ek sal praat Engels.
Doris

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 33911

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 11 Juli 2016

Neem me asseblief na Kaapstad

05 Februari 2013 - 08 Mei 2013

L'Asia!

13 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Ecuador here we come!

20 Februari 2010 - 27 Februari 2010

Op naar het avontuur

07 Juli 2009 - 29 Juli 2009

Thailand met Chric

Landen bezocht: