Ek es verlaat. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Doris Koolmees - WaarBenJij.nu Ek es verlaat. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Doris Koolmees - WaarBenJij.nu

Ek es verlaat.

Door: Doris

Blijf op de hoogte en volg Doris

25 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Goeie dag liewe mense!
Ek het lang vergeet te skryf, maar ek sal begin by die begin.
En nee ik ga niet het hele verhaal in het Afrikaans doen.

Dus, even terug draaien die tijd.. We zijn in November, wat de lente hier is en de herfst bij jullie. Toen ik nog kon genieten van het lekkere weer en niet badend in het zweet zit te typen op een plakkerige bank.

31 November, Halloween, wat een mooi weekend met een jammer einde. Koen en ik zijn naar een festival gegaan, wat weer op een prachtige locatie werd gehouden. Tussen de bergen, in een dal, bij een rivier, met mooie mensen. Verder niet zoveel met Halloween te maken, behalve dat een deel van die mooie mensen verkleed waren.
Maar omdat het festival in een dal was en een auto daar niet kan komen, hadden wij de auto op de berg gezet. Bij de andere auto’s, met bewaking. Dus wij gingen feesten, nog even terug naar de auto om spullen te pakken en de tent op te zetten, en weer doorfeesten. Leuke mensen ontmoet, vrienden opnieuw gezien en goede dansjes gedaan. Maar toen ik Koen tot zondag ochtend kwijt was en toch maar eens besloot hem te zoeken, bleek hij in de tent te zitten. Waarom? Omdat hij zich slecht voelde? Waarom? Omdat alles, maar echt ALLES, uit de auto was gestolen. Naja, op 1 ding na. Zijn telefoon. Pfieuw, ik weet het, maar die van mij was wel weg. En de camera, de iPod, een groot deel van mijn kleren, al het eten, de autoradio, alle opladers en snoertjes die in het deskbordkastje lagen, zelfs de goedkope zonnebril en aanstekers waren uit de auto gehaald. Het enige wat er nog in lag was Koen zijn telefoon, wat een geluk bij een ongeluk was. Misschien zodat wij de politie konden bellen om wel netjes aangiften te kunnen doen en zo wat geld konden terug krijgen?
Wat je overigens zo moeilijk wordt gemaakt, dat we het niet hebben gedaan. Vijf uur wachten op een politiebureau om vervolgens te horen dat je op een andere afdeling misschien wel een dag lang moet wachten voordat je je verklaring hebt, niet echt het allerleukste om te doen.

Dus, goed begin.
Maar! Het weekend erna ging ik een nieuw weekend in. En dit weekend begon en eindigde super! Ik ging liever Rachelle opzoeken dan zitten mokken over de spullen. Rachelle ken ik uit Nederland en doet nu ook haar stage in Zuid Afrika, in Durban. Dus huppakee, het vliegtuig in en ik begon aan een weekend met leuke activiteiten en gezelligheid.
Gelijk na aankomst begon het al. Activiteit 1: stingrays voeren. Wat een super vette ervaring! Stingrays zijn overigens stekelroggen in het Nederlands, bespaart je weer een google zoektocht. En die beesten kunnen groot worden! En sterk zijn! Oké, zoek toch maar op. En als je ze dan voert, met een platte hand, beladen met vissen en andere zeedieren (lekker werkje voor twee vegetariërs), slurpen ze het voedsel eraf. En dat slurpen voel je, maar niet zo erg als hun zware ‘vleugels’ die tegen je aan klappen omdat ze meer willen. Wat een prachtige beesten en geweldige ervaring.
Die avond gingen wij uiteten bij een super leuk restaurant. Een ronddraaiend restaurant wel te verstaan. Het restaurant doet er een uur over om jou 360 graden rond te draaien boven Durban. Op deze manier heb je een goed overzicht van de stad en is een prachtige manier om de zonsondergang te zien. Je ziet de stad letterlijk transformeren.

De tweede dag vroeg op en de stad in gegaan om markten te bezoeken. Durban is een veel onveiligere stad dan Kaapstad, deels omdat het ligt in een provincie met het hoogste verkrachting percentage van de wereld, dus dit moest onder begeleiding van een lokale gids. Zij leidde ons rond bij een kralenmarkt, een alternatieve geneeswijze markt (voor voodoo en andere praktijken), een peper en lime steen markt, een markt met originele kledingdracht en last but very least: een koeienhoofdenmarkt. Ook weer zo’n fijne plek voor vegetariërs. Heerlijk geurtje, rondspattend bloed, lichaamssappen en vlees.
Door de lokale gids kregen wij erg veel extra inzichten en ben ik meer te weten gekomen over de Xhosa en Zulu tradities. Op de peper en lime steen markt vertelde zij bijvoorbeeld dat de Zulu mensen en de Xhosa mensen niet dezelfde soorten peper mogen gebruiken, zij gebruiken dit namelijk als traditioneel geneesmiddel en als je als Xhosa vrouw een peper plant gebruikt die voor een Zulu vrouw is bestemd, dan.. Eh… Ja wat er dan gebeurd is niet helemaal duidelijk, maar niet doen dus.

Die avond naar vrienden van Rachelle gegaan, om te braaien tussen de groene heuvels, in een prachtig gedeelte van Kwazulu Natal, de provincie van Durban. Leuke mensen, lekker eten, lieve honden. Dat somt het wel op ja.
De derde dag was zeker het hoogtepunt, de safari. Dit was de eerste keer dat ik op safari ben gegaan nadat ik de negen jaar ben gepasseerd. Oftewel: ik ben een keer op safari geweest toen ik acht/negen was. En ik was mij ervan bewust dat je neushoorns niet zo snel ziet, dus had dit al achterwegen gelaten. Maar nee hoor, we zagen er drie! En toen nog eens twee! Vijf! Ja! Wat een imposante beesten en indrukwekkend om de kans te krijgen om er zoveel te zien.
Buiten deze grasmaaiers ook nog alle soorten antilopen en bokken gezien die er in Zuid Afrika te zien zijn, inclusief de ‘Wilde Beast’ en buffel. Ook dit mag je even googlen, want ik heb niet alle namen onthouden. Sorry, nogmaals, ik zweet. Oja! En zebra’s.
Na deze indrukwekkende dag uitgegaan met Rach haar vrienden, naar een grote club met veel verschillende zalen, waar ik verder niet veel meer van weet en dus ook niet veel meer over zal typen. In ieder geval eindigde wij de volgende ochtend op het vliegveld met Rach haar lieve oma, om doorgehaald het vliegtuig in te stappen terug naar Cape Town. Moge dit vaker gebeuren.

Het weekend erna vol aan de slag op Orion. Op de zaterdag was er een verlaat Halloween feest geplaatst waar onze hulp hard nodig was. Hoewel de verwachtingen laag waren, was bijna de helft van de kinderen aanwezig! En sommigen namen niet alleen hun ouders mee, ook de broertjes en zusjes—en soms nichtjes en neefjes—waren aanwezig. De kinderen hebben een prachtige voorstelling gedaan en iedereen was aan het juichen en klappen. Verkleed als piraat, prinses, Dracula of elfje deden de kinderen een modeshow en velen vielen in de prijzen. Maar rondlopen als prachtige kinderen is niet het enige wat er te zien was, de kinderen hebben hun beste dans pasjes ook laten zien.
En ja, ik heb hier zeker heeel veel foto’s van, maar die zal ik pas laten zien als ik terug ben. Voelt niet helemaal goed om deze online te gooien. Een ouderwetse foto kijk avond wordt ingepland tegen zijner tijd.

Maar buiten deze trip naar Durban en Halloween getinte feestjes, doe ik ook nog andere dingen met mijn leven in Kaapstad. Zo zijn wij naar een bierproeverij geweest, ben ik een aantal keer de Lions Head opgelopen in de vorm van een veel te mooie work-out, naar een wedstrijd van Ajax Cape Town gegaan (wat niet echt voetbal te noemen is, maar het muzikale level… Daar kunnen de Ajax Amsterdam fans nog een puntje aan zuigen), naar een straat festival gegaan, de mensen van Afrika Burn (google puntje) geholpen met knutselen voor het festival, kaasjes gegeten en wijntjes gedronken om bij te komen van zware stagedagen, blijven surfen, naar het strand gegaan, gepicknickt aan het water met mijn lieve Belg Alexine, kamperen met Heather en verhuizen. Huuuu adem.
En muzikaal is het ook niet mis: ik naar een buiten optreden gegaan van freshly ground, de band die samen met Shakira een aantal jaar geleden dat bekende WK nummer heeft gemaakt, waka waka. Dit optreden was in de Kirstenbosch Gardens en dit zorgde voor een prachtig decor voor een gezellig concert. Later ben ik met Elise en Anne naar een ska (google puntje nummero drie) optreden gegaan op een boerderij, in de bergen. Ik weet het, het houdt maar niet op.

Ja ik ben verhuist! Naar Observatory. En ik ben zo gelukkig! Ik was al gelukkig in Kaapstad, maar nu ben ik nog gelukkiger! Vandaar al die uitroeptekens!
Obs (zoals je het noemt als je een echte insider bent, of gewoon te lui om constant het hele woord te zeggen/typen) is een wijk in de southern suburbs van Cape Town, waar iedereen elkaar kent en elkaar tegenkomt. Het huis is veel huiselijker en met zijn 17en delen wij een grote woonkamer, ruime keuken, een pooltafel en een braai gedeelte. In deze buurt krijg je het gevoel geaccepteerd te worden zoals je bent en dit reflecteert in een positief gevoel in de buurt. Het is hier weliswaar niet heel veilig, maar als je goed oplet en niet in je eentje over straat gaat als het donker is, komt het helemaal goed. Een beetje blijven opletten is altijd goed.

Ek es gelukkig.
En jy?

xx

  • 25 Januari 2016 - 20:03

    Mariet:

    Ha Doris, verhuisd.............hoe vinden wij jou nu? Dank voor je leuke, spannende en originele verhalen.........Wij komen 19 febr aan in Kaapstad en vertrekken 21 februari weer. Tot gauw!

  • 25 Januari 2016 - 20:43

    Stans:

    Lieve lieve Doris.
    Ik ga nu meteen reageren, omdat ik bij het vorige verslag steeds dacht Doris nog effe schrijven en een gelukkig nieuw jaar wensen. GELUKKIG NIEUWJAAR. Ik was op Terschelling toen ik jou verslag kreeg. Heb daar een leuke kerst en oud en nieuw gevierd.
    Telkens denk ik wat heb je toch een ontzettend boeiend en spannend leven! En fijn dat het zo goed met je gaat, behalve dan toen je bestolen bent.
    Ik heb natuurlijk uitgebreid verslag gehad van je moeder en foto's gezien van jullie samen.
    Krijg wel de indruk dat je nog veel van zuid afrika meemaakt buiten je stage.
    Het ga je goed en verheug me nu al weer op het volgend verslag.
    Heel veel liefs,
    Stans

  • 25 Januari 2016 - 20:57

    Chris:

    Ngijabule njalo uma ujabulile (googlepuntje)
    Leuk verhaal lieve Doris!
    Nu al benieuwd naar je volgende
    en
    ek is altyd gelukkig as jy gelukkig is

  • 25 Januari 2016 - 22:21

    Oma:

    hOI dORIS HEEL BLIJ WAT TE HOREN, JA WAT EEN LEVEN MET UPS EN /??????.
    MAAR JE WEET ER WEER IETS LEUKS VAN TE MAKEN .
    IS JE STAGE OOK LEUK OF????/
    HOE WAS HET DAAR MET JE BEZOEK VAN Alda EN Casper ,
    hier is het wat sneeuw geweest, maar nu is het 12 graden
    Nou Doris, ik hoop dat je nu niet zo lang wacht, met
    een bericht , Ik wens je nog een goede tijd in het nieuwe jaar .
    En tot wederhoren, groeten ,
    Oma,

  • 28 Januari 2016 - 22:08

    Jacqueline:

    Ja Doris, ik ben ook gelukkig, al is mijn leven lang niet zo opwindend als dat van jou.
    Hopelijk houd je als je thuis bent ook een film/fotoavond voor je familie in Horst. Bij deze wil ik je van harte uitnodigen!
    Amuseer je nog, maar zo te lezen komt dat helemaal goed (is het al helemaal goed).

    Heel veel groetjes, Dre-Jacqueline en Jannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Neem me asseblief na Kaapstad

Stagelopen in Kaapstad

Recente Reisverslagen:

23 September 2016

Ek is Afrikaans

19 Juli 2016

New adventure

04 Juli 2016

Afrika burnt

12 April 2016

Real life, real topic.

08 Maart 2016

Ek sal praat Engels.
Doris

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 33957

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 11 Juli 2016

Neem me asseblief na Kaapstad

05 Februari 2013 - 08 Mei 2013

L'Asia!

13 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Ecuador here we come!

20 Februari 2010 - 27 Februari 2010

Op naar het avontuur

07 Juli 2009 - 29 Juli 2009

Thailand met Chric

Landen bezocht: