Baie lekka - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Doris Koolmees - WaarBenJij.nu Baie lekka - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Doris Koolmees - WaarBenJij.nu

Baie lekka

Door: Doris

Blijf op de hoogte en volg Doris

24 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Jaaa hoor, daar zit ze dan, helemaal gesetteld en gelukkig.
En poeh, waar moet ik beginnen? Ben het begin even kwijt. Dus ik begin wel bij het surfen.

Want je zou natuurlijk verwachten dat ik ondertussen goed zou kunnen surfen, maar dat is helaas nog niet het geval. Wel ben ik ondertussen geëvalueerd tot iemand die daadwerkelijk kan staan op die plank, maar meestal nog (perongeluk) op één been. En voor diegene die zich al zorgen gingen maken, ik heb nog geen haaien gezien. Tenminste, niet waar ik surf. Wel toen ik ging shark cage diven, maar goed. dat. spreekt. voor. zich.
Wel zijn mijn grote zee vrienden aanwezig: je wordt regelmatig opgezocht door een bruine, paarse of witte kwal. Ook leuk. Maar gelukkig heb ik een wetsuit aan, want ook al is het hier prachtig en meestal boven de 25 graden (sorry), de zee blijft vrij koud. Maar soms heb je het genoegen om daadwerkelijk te worden opgezocht door een oprecht leuk diertje. Laatst stak een zeehondje zijn koppie boven water en bleef vervolgens de hele tijd om ons heen cirkelen tijdens het surfen.
Zelf heb ik nog geen ongelukken gehad, ja ik weet het; heel raar. Maar een van mijn buurmeisjes, Vera, moest ik laatst halsoverkop in onze prachtige chico golf (ja, ik denk ik gooi het er even tussendoor), naar het ziekenhuis gebracht omdat haar oor gehecht moest worden. Tja, als de haaien het niet doen, doet je eigen surfplank het wel. Leuk hé om te lezen, ouders?

En van het surfen krijg je natuurlijk enorme honger en dan moet je wel, decadent als ik ben, heerlijk uiteten gaan. En dit kan hier overal en het is (meestal) super lekker. Zelfs de speciale plekken zijn niet super duur. Een echte aanrader is Mama Africa, waar altijd live muziek is en een goede sfeer hangt. De muziek wordt gespeeld door mensen uit de townships (in ieder geval de keren dat ik ben geweest) en ze zijn ontzettend getalenteerd. Echt, behalve de prijzen heb je zeker het gevoel dat je in Afrika eet. Wat misschien logisch lijkt, maar met de Griekse stranden, de Spaanse huizen en de stroopwafels in de winkel doet het hier soms nogal westers aan. Dus ja, Mama Africa.
Een andere aanrader, en maak je maar geen zorgen; als je hier langskomt neem ik je naar beide mee (hint hint), is de Bombay Bicycle Club. Wat in principe een soort circus is waar je eet. Nou geen uitleg verder meer nodig toch? Dan ga ik door naar volgende onderwerp oké? Oké.

Maar nee ik doe ook nog andere dingen, van de natuur genieten bijvoorbeeld. Door na stage Signall Hill (ook wel Sigmund, maar helaas ben ik nog steeds de enige die hem zo noemt) op te lopen en de zon de zee in te zien zakken onder het genot van een wijntje en Franse kaasjes (ik zei het toch, Westers). Ach, ook niet verkeerd toch.

Maar buiten deze dingen ben ik ook nog aan het sporten hoor, maar ook dit doe ik in stijl. Als het dan een keertje niet heel warm is, of zelfs regent (ja dat kan ook nog in Afrika), ga ik zwemmen in een prachtig binnenbad. Hier mag je dan misschien geen shampoo gebruiken tijdens het douchen en wordt je soms weggestuurd omdat het zwemles is (niks in Afrika gaat zoals je het verwacht), je hebt wel super mooie muurschilderingen in originele staat. Ja, ik maak wel een keer een foto.
Als het lekker weer is, de laatste tijd meestal (ja, dit ga je nog vaak genoeg horen dus wen er maar aan oké), ga ik zwemmen bij Sea Point. 50 meter bad aan de rand van de zee, met uitzicht op Lion’s Head. Ja, hier heb ik ook een foto van. En nee, de zee zelf is veel te koud om in te zwemmen. En omdat in je eentje zwemmen natuurlijk niks aan is, neem ik mijn mede-elfje (inside joke. Naja, niet zo inside, we waren laatst verkleed als elfje. Nou bij deze dus.) Yvette mee.
Maar aangezien dit geweldig enthousiaste mens het aandurft om haar wederhelft (dat ben ik dus) te verlaten en terug te gaan naar Nederland, ga ik mijn zwemgedrag voortzetten met de lieve Elise. Wat natuurlijk ook een heerlijk mens is.
Maar deze meiden willen niet alleen met mij zwemmen (karaoke is ook bij het pakket inbegrepen), maar ook onze pool skills verbeteren wij samen.

Oh, ik ben trouwens helemaal vergeten te vertellen dat onze chico niet alleen klein en oud is, maar ook nog eens heel onbetrouwbaar. En ook wel heel vet stiekem. Maar vorige week stonden wij namelijk vast in Atlantis, nog net niet in de sloppenwijk. Omdat onze motor compleet total loss was. Het is dat de movie man langs kwam om ons wat Afrikaanse Trekkies te verkopen tijden het 3 uur wachten op een sleepwagen, anders hadden wij elkaar denk ik opgegeten. Nee oma, dit is dus een grapje.
Maar gelukkig hebben we nu een nieuwe chico, ja wist ook niet dat deze nog gemaakt werden, die los van het lastig opstarten en soms uitvallen vrij betrouwbaar is. En natuurlijk huren wij een andere auto voor als jij komt, moeder.

Nou, ik zal er maar een einde aan breien, aangezien ik zelf niet eens meer verder zou willen lezen. Over het trance festival in de bergen, onder de prachtige sterrenhemel, bij een dam, met hele leuke (lokale) mensen, zal ik de volgende keer wel vertellen. Of wacht dat hoeft nu niet meer. Ha-ha.
Over stage vertel ik oprecht de volgende keer, het is nu weekend oke. Zo meteen een rugby wedstrijd kijken, volgend weekend Halloween, daarna Durban om lieve Rachel om te zoeken en dan is het alweer bijna zomervakantie!

Ik hoop dat jullie het ook heel goed hebben daar, mis jullie ook, blablabla.
Kusjes!
TATAAAAAAA

  • 24 Oktober 2015 - 22:53

    Oma:

    HOI Doris,
    gelukkig weer een brief van je. bedankt hoor. goed dat je het naar je zin hebt
    en ons wat laat meeleven. je kan het wel grappig verwoorden, je opa had gelijk,
    veel sporten , e.d. hoe bevalt je stage eigenlijk, het begin van je volgende brief?
    heb je al een beoordeling ge had, of kennen ze dat woord niet ?
    nu gaan we de klok een uur terug zetten , en ~jij ?
    tot later Doris, succes.

  • 25 Oktober 2015 - 08:44

    Jacqueline:

    Hoi Doris

    Dankjewel voor je enthousiaste verhaal. Ik geloof dat ik nog harder moet gaan sparen. (hint, hint)

    Bijna zou ik vergeten waarom je daar eigenlijk bent, maar ik lees aan het einde van je verhaal dat je ons daar de volgende keer meer over vertelt.

    GENIET ERVAN en ik kijk nu al weer uit naar je volgende verslag.

    Groetjes, Dre Jacqueline en Jannie

  • 26 Oktober 2015 - 08:57

    Doris:

    Hoi oma!
    Ja ik ga mijn volgende brief meer focussen op de stageplek en de verschillen in cultuur tussen Nederland en Zuid-Afrika, want die zijn er behoorlijk. Dus dat kan je over twee weekjes ongeveer lezen!
    Beoordeling wacht ik ondertussen al paar weekjes op, ze kennen dat woord wel, maar echt snel werken kennen ze hier nog niet. Maar gelukkig kan ik geduldig zijn.
    Nee ik geloof niet dat ze hier de tijd terug zetten! Heb er niks van gemerkt in ieder geval.

    Hoop dat alles daar ook goed gaat?
    Liefs!

  • 26 Oktober 2015 - 10:48

    Mia:

    Hoi Doris,

    Bedankt voor je boeiende, levendige en tot de verbeelding sprekende beschrijvingen van de afgelopen twee maanden in Kaapstad.

    We kunnen echt mee genieten.

    Het blijft in het leven belangrijk om genieten en leren te combineren.

    Veel succes ermee.

    Lieve groet Mia

  • 26 Oktober 2015 - 19:10

    Mama & Broer:

    Hallo dochterlief,

    Wat weer een heerlijk verslag om te lezen. aan de telefoon klonk je ook al zo enthousiast.
    Wij krijgen er nog meer zin! Schrijf maar lekker veel over warm weer:).
    lieve groetjes, Casper en Alda

  • 27 Oktober 2015 - 21:04

    Mariet:

    Ha Doris, leuk wat jij allemaal beleeft! Leuk dat je ons mee laat genieten door jouw verhalen. En natuurlijk ben ook ik benieuwd wat jouw stage inhoudt:-) . Wij kijken nu nog meer uit naar februari en hopen van harte dat we even in jouw gezelschap Kaapstad/omgeving mogen verkennen. Liefs, Mariet

  • 06 December 2015 - 21:54

    Thecla:

    hoi Doris, hoe gaat het met je, allang geen nieuws, maar dan zal het wel goed zijn met je
    wat beleef je of hoe ziet je leven er uit. geen tijd . veel werken. hier gaat de winter binnen vallen. ja een heel verschil zeker. Met mij gaat het goed. altijd wat te doen.
    stuur maar eens een berichtje,
    groeten en succes,

  • 10 December 2015 - 12:55

    Max-Jeweetwel:

    Hoi Doris, wat leuk dat je het super fijn hebt/vind in zuitafrika.
    hoe is je stage? heb je het naar je zin? en ben je all op tavelberg geweest?
    Ik ga zelf binnenkort me familie op zoeken in zuitafrika zou je het leuk vinden als ik ooit eens langs kom?
    anyway. Hopelijk heb je een top rijs geniet er erg van hopelijk hoor ik nog van je.
    Groetjes Max.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Neem me asseblief na Kaapstad

Stagelopen in Kaapstad

Recente Reisverslagen:

23 September 2016

Ek is Afrikaans

19 Juli 2016

New adventure

04 Juli 2016

Afrika burnt

12 April 2016

Real life, real topic.

08 Maart 2016

Ek sal praat Engels.
Doris

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 33953

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 11 Juli 2016

Neem me asseblief na Kaapstad

05 Februari 2013 - 08 Mei 2013

L'Asia!

13 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Ecuador here we come!

20 Februari 2010 - 27 Februari 2010

Op naar het avontuur

07 Juli 2009 - 29 Juli 2009

Thailand met Chric

Landen bezocht: